Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Jakość i doskonalenie służby społeczeństwu

Data publikacji 13.04.2009

Projekt Komendy Stołecznej Policji pt.: „Jakość i Doskonalenie Służby Społeczeństwu – europejska współpraca policyjna w kształceniu kadr” w ramach programu Leonardo Da Vinci dobiegł właśnie końca. Pięcioosobowe grupy uczestników odbyły pięć jednotygodniowych pobytów do Policji Regionu Skanii (Szwecja), Policji Regionu Haagland (Holandia), Stołecznego Komisariatu w Dublinie (Irlandia), Policji Hrabstwa Lancashire oraz Policji Hrabstwa West Mercia (Wielka Brytania). Kierując się specyficznymi potrzebami szkoleniowymi kadry kierowniczej KSP, poszczególne wymiany zostały szczegółowo zaplanowane i przygotowane przez Komendę Stołeczną Policji w ścisłej współpracy z organizacjami przyjmującymi.

 

Odbyte wymiany przyczyniły się do poszerzenia wiedzy beneficjentów w zakresie metod nowoczesnego zarządzania, kreowania pozytywnego wizerunku jednostki, a w szczególności doskonalenia organizacji w zakresie podejścia systemowego, zarządzania zasobami ludzkimi, polityki medialnej i strategii Policji.

Policje Hrabstwa West Mercia oraz Lancashire mają znakomicie wypracowany model współpracy policji ze społeczeństwem. Priorytety działania policji ustalane są wspólnie z mieszkańcami na specjalnie organizowanych spotkaniach publicznych. Decyzje zapadają większością głosów. Policjanci koncentrują swe działania na konkretnych problemach, a społeczność lokalna aktywnie interesuje się sprawami bezpieczeństwa.

Drugim ciekawym aspektem jest stosowana w Wielkiej Brytanii polityka medialna, która indywidualnie jest kreowana przez poszczególne jednostki policji. Współpraca ta oparta jest na prostej i zrozumiałej dla społeczeństwa informacji. Wychodzi się tu, bowiem z założenia, że to, co nie jest ukrywane przed opinią publiczną nie budzi sensacji i nie powoduje chęci poszukiwania dodatkowych informacji.

Policja w Wielkiej Brytanii kładzie duży nacisk na system oceny i motywacji pracy, m.in. ocenie podlegają jednostki w całości na podstawie przyjętych kryteriów oraz policjanci – każdy indywidualnie. Obie oceny dokonywane są w przedziale rocznym. Wyniki jednostek monitorowane są miesięcznie. Każdy funkcjonariusz Policji oraz urzędnik ma wyznaczone cele oraz priorytety, które podlegają kontroli kilka razy do roku.

Stołeczny Komisariat Policji w Dublinie, w ramach systemu szkolenia i poradnictwa zawodowego, koncentruje się na trzech komponentach: wiedzy, umiejętności i postawach. Oparty jest on na integralności jednostki w powiązaniu z umiejętnością samodyscypliny i samodoskonalenia. W niniejszym systemie wykorzystywana jest metoda nauczania problemowego w równowadze z metodami praktycznymi i poznawczymi. Wszystkie Policje w Irlandii budują własny system strategicznego działania w oparciu o priorytety wyznaczone w „Narodowym Programie Bezpieczeństwa”. Strategia budowana jest na kolejne trzy lata, a na jej podstawie plan pracy, z którego kierownicy jednostek składają roczny raport. Każdorazowo do opracowania strategii powoływana jest dziesięcioosobowa grupa ekspertów, tzw. strategiczna grupa liderów, którzy przez trzy lata przygotowują się do prac nad strategią poprzez udział w studiach na najlepszych światowych uczelniach.

Misją irlandzkiej Policji jest służba społeczeństwu, orientacja na społeczeństwo, stąd też priorytetowe zadania przypisuje się służbie prewencyjnej.

Policja Regionu Skanii ma bardzo dobrze rozbudowaną komunikację wewnętrzna –Intranet. Dzięki czemu pracownicy są świetnie poinformowani, co dzieje się w ich regionie, jakie polecenia spływają od kierownictwa oraz, przede wszystkim, ogranicza to biurokracje do minimum. Każdy pracownik posiada swój folder z aktualnymi formularzami, przepisami i algorytmami postępowania.

Policja szwedzka bardzo dba o swój wizerunek. Kadra kierownicza kładzie duży nacisk na to, aby doskonalić silne strony. Wychodzą, bowiem oni z założenia, że doskonaląc obszary dobre będą w nich cały czas liderami. Lepiej być najlepszym w kilku dziedzinach aniżeli miernym we wszystkich.

Ciekawostką jest tzw. „Program zmianowy”, który adresowany jest do osób chcących zmienić swoje stanowisko pracy w związku ze zmianą zainteresowań, złym ulokowaniem w strukturze policyjnej nieadekwatnym do oczekiwań i zdolności policjanta z uwagi na „wypalenie zawodowe”. Program ten ma dawać możliwość alternatyw zawodowych, przejawu troski instytucji o pracownika oraz danie pracownikowi możliwości odpowiedzialności za własną ścieżkę zawodową.

Policja Regionu Haagland – charakteryzuje się szeroko rozwiniętym systemem szkoleniowym. Raz na kwartał odbywają się szkolenia na specjalnie przystosowanym do tego obiekcie. Są to szkolenia z zakresu interwencji, technik taktycznych oraz strzelanie. Charakterystyczne dla holenderskiej policji są patrole rowerowe. Policjanci przechodzą specjalne szkolenia, na których uczą się posługiwać rowerem jako narzędziem obrony.

Godnym zaznaczenia jest podejście kierownictwa do integracji pracowników. Wszyscy, bowiem spotykają się na lunchu o określonej porze. Podzieleni są jedynie na dwie grupy, gdzie najpierw jedna połowa załóg, a później druga jedzą wspólny posiłek.

Ciekawe rozwiązanie zastosowane jest w samych budynkach haskiej policji. Pomieszczenia socjalne są tak zaplanowane, że można je dostosowywać w zależności od potrzeb, za pomocą przesuwanych ścian, np. z kilku pokoi można zrobić salę konferencyjną.

 

 

dn/ksp

 

 

Pliki do pobrania

  • 88.18 KB
Powrót na górę strony